Despre Clujul medieval

clujul medieval
Share Button

Istoria Clujului se întinde mult mai departe în istorie decât ne putem noi imagina. Primele semne ale unei așezări pe teritoriul actualului oraș datează din neolitic, cu 6.000 – 5.500 de ani înaintea erei noastre. Aceasta este fapt cea mai veche așezare descoperită în Transilvania. Semne ale acesteia au fost descoperite în Gura Baciului, lângă Suceag, dar și în cartierul Mănăștur sau zona străzii Memorandumului.

Romanii au fost însă cei care au dat cu adevărat startul istoriei acestui oraș, când Traian a întemeiat aici o așezare de coloniști numită Napoca. Această așezare datează din anul 107 și a avut parte de o dezvoltare înfloritoare datorită poziției  sale avantajoase. Încet-încet, romanii au populat întregul județ al Clujului de astăzi, care a fost locuit în continuare și după retragerea acestora la sud de Dunăre în anul 275 după Hristos.

Prima organizare statală a orașului a fost voievodatul lui Gelu, care însă a fost cucerit de unguri și inclus în Voievodatul Transilvaniei, făcând parte din regatul ungar. Așezarea a avut parte de mai multe evenimente neplăcute, care au dat peste cap viața liniștită a locuitorilor. Unul dintre acestea a fost și invazia tătarilor din 1241, care au cucerit cetatea, provocându-i avarii semnificative și scăzându-i importanța militară.

clujul medieval

Cu aproape un secol mai târziu, în 1316, Clujul primește titlul de oraș, o dată cu mai multe privilegii și libertăți, printr-un decret al lui Carol Robert de Anjou. În 1437 are loc răscoala de la Bobâlna, unde clujenii îi ajută pe răsculați, motiv pentru care un an mai târziu este asediat, cucerit și lipsit de privilegii, care însă urmau a fi restituite pe timpul domniei lui Iancu de Hunedoara.

Secolul XV aduce Clujului o perioadă de înflorire a meștegurilor și negustoriei, precum și o primă atestare a învățământului public, în 1409. Fiul lui Iancu de Hunedoara, Matei Corvin, se naște în 1443 la Cluj. Viitorul rege al Ungariei are un rol important în dezvoltarea orașului și mai ales la creșterea profiturilor din meșteșugărit.

Clujul intră în 1541 în Principatul Transilvaniei, condus de regina Isabella și fiul ei Ioan Sigismund, devenind centrul economic, cultural și religios al acestui principat. Între 1545 și 1570, sașii părăsesc orașul, iar acesta devine încet-încet un centru al nobilimii ungare.

După pierderea bătăliei de la Mirăslău din 18-28 septembrie 1600, Mihai Viteazul va suferi în Cluj și pierderea căpitanului său Baba Novac, executat de unguri în actuala Piață a Unirii. În 3 august 1601 însă, Mihai Viteazul se întoarce la Cluj cu armata, iar orașul i se predă, în timp ce unii dintre nobilii care au participat la executarea lui Baba Novac au părăsit în grabă așezarea.

Istoria Clujului de atunci și până în prezent a cunoscut mai multe turnuri și evenimente importante. Mărturie pentru acestea stau astăzi clădirile și edificiile istorice ale acelor vremuri, care pot fi vizitate oricând de turiști.

Datorită aglomerării urbane din prezent, dar și multitudinii de obiective turistice, turiștii pot apela la serviciile de rent a car pentru a se asigura că dispun de timpul și mijloacele necesare pentru vizitarea întregului oraș.

7 Locuri de vizitat in Moldova de peste Prut

locuri de vizitat Basarabia
Share Button

Capitala Moldovei este un oras foarte frumos, in care daca ajungi, poti sa iti petreci extrem de mult timp vizitand atractiile locale. Daca ai un drum pe aici si nu stii unde sa mergi prima data, iata ce iti recomandam:

1. Arcul de triumf

Construit in 1841, arcul de triumf are o poveste foarte frumoasa. Cu o inaltime de 13 metri, acesta a fost construit pentru a comemora victoria armatei rusesti impotriva turcilor. Clopotul din interiorul arcului este facut din metalul luat din tunurile turcesti.

2. Gradina Botanica

Unul dintre cele mai impresionante locuri din oras, gradina botanica este un loc unde se gasesc peste 10 000 de specii de plante si 24 de tipuri de sol. Intinsa pe nu mai putin de 24 de hectare, iti poate ocupa o intreaga zi pentru analizarea coltului de natura. O parte foarte interesanta din gradina botanica sunt zonele vegetale care reprezinta Republica Moldova in miniatura.

3. Muzeul national de etnografie si istorie naturala.

Acest muzeu se poate lauda cu faptul ca este cel mai vechi din Republica Moldova. Format inca din 1889, a reusit sa adune peste 150 000 de piese care scot in evidenta tot ce inseamna istoria dintre Prut si Nistru. Situat in centrul orasului, acesta dispune si de o gradina botanica cu plante adunate exclusiv de pe teritoriul Moldovei.

locuri de vizitat Basarabia

4. Muzeul Satului

Acest muzeu este unul foarte tanar, inaugurat abia in 1995. Cu toate astea, este foarte complex, cuprinzand o reconstituire aproape perfecta a satului basarabean din secolele XVII-XIX. Muzeul satului contine si cea mai veche si cea mai inalta biserica din tara, Biserica Medievala din satul Hirseni.

5. Biserica Mazarache

Fiind cea mai veche biserica din Chisinau, aceasta are si o poveste foarte interesanta. Cu o arhitectura medievala romaneasca, singura de acest tip din oras, biserica nu serveste crestinilor ortodocsi de rit traditional. Cei care frecventeaza aceasta biserica isi fac semnul Crucii cu 2 degete iar slujba dureaza 5-6 ore si este in limba rusa.

6. Parcul Valea Morilor

Construit in 1952 datorita lui Leonid Brezhnev, acesta are 102 hectare si un peisaj foarte interesant datorita reliefului neobisnuit.  In parc se gasesc numeroase atractii, atat pentru copii cat si pentru adulti, de la Cinematograful de zi si teatrul de vara pana la Oraselul copiilor sau Pavilionul de sah.

7. Gradina Publica Stefan cel mare

Este cel mai vechi parc din Chisinau, datand inca din 1835. Aici sunt plantati peste 1000 de salcami si foarte multi alti arbori si arbusti. Acesta este unul din locurile unde se organizeaza si numeroase evenimente.

In cazul in care doriti sa va cazati in Chisinau sau pe teritoriul Republicii Moldova, atunci recomandam cu multa caldura serviciile agentiei de turism TravelDesk (agentie din Moldova – click aici ) care are si o filiala in Romania. La fata locului preturile pentru cazare vor fi cu siguranta mai mari, mai ales in functie de masina, de pasaport, etc…

Povestea autostrazilor din Romania

avem nevoie de autostrazi
Share Button

Ma uit ca mai mult se vorbeste de autostrazi decat se face ceva efectiv pentru constructia acestora. Adevarata problema nu o reprezinta banii, daca se facea pana acum totul cinstit si cu cap, aveam pana acum toate autostrazile de care avem nevoie.

Politicientii vor sa fure cat mai mult, si unde nu este rost de spaga suficient de mare nu ii intereseaza sa faca ceva, dar si asa daca ar gandi cu cap, ar fi mai interesati sa dezvolte economic aceasta strada, daca sunt bani multi si comisionul lor va fi mai mare.

Eu daca as fi politician as incepe sa dezvolt acele segmente de autostrada care ar aduce un aport imediat in economie, as vedea unde se gatuie traficul mai tare si acolo as face primele sectoare de autostrada.

Din experienta mea orasele si satele sunt cele care reduc viteza de deplasare si eventul produc si blocaje, asa ca as investi prima data in realizarea unor centuri in regim de autostrada pentru orasele cu traficul cel mai important, apoi toate drumurile nationale, europene care se repara si se reconstruiesc as da ordin sa se construiasca astfel incat sa nu mai treaca prin localitati si o lege prin care sa se interzica constructia de locuinte langa drumurile nationale si europene.

avem nevoie de autostrazi

Info Prahova comenta despre esecul constructiei Autostrazii A3 Comarnic – Brasov „Singura mea multumire este ca de fapt s-a pus capat ideii de parteneriat public privat in ceea ce priveste constructia de autostrazi, caci daca sunt dispus sa platesc o taxa ca in Europa p[entru ca merg pe autostrazi, nu sunt dispus sa o platesc la intare sau la iesire, ori de cate ori ma plimb.”

Din punctul meu de vedere aceasta autostrada nu este necesara nici acum si nici in viitor, traficul de marfa inutil trebuie scos din zonele turistice, trebuie ca tot acest trafic sa fie redirectionat spre alte trasee, iar autostrazile sa fie construite astfel incat sa reduca si numarul de km dar si sa tina cont de marimea traficului.

Intre comarnic si Brasov ar trebui sa existe doar trafic turistic si al celor ce locuiesc in zona, plus traficul de marfuri local.

Locuri de vazut in Franta

Nisa Franta
Share Button

De mai mult de doua decenii, Franta este recunoscuta drept cea mai populara destinatie pentru turisti, bucurandu-se de 82 de milioane de turisti straini in fiecare an. Oameni din toate colturile lumii urmaresc sa experimenteze cultura sofisticata a tarii, obiectivele deosebite, mancarea excelenta, vinurile fine, castelele romantice sau zona rurala pitoreasca.

Pentru a ajunge aproape oriunde in Franta puteti sa va deplasati cu autocarul (ca si mijloc low cost – vedeti aici serviciile Eurolines) sau sa folositi avionul, pentru bilete de avion la preturi mici putend fi gasite nenumarate agentii ca TravelDesk, Vola, Paravion, etc. 

Read more

Colinde

colinde
Share Button

colindeVoi cand erati copii, mergeati sa colindati prin vecini si pe la prieteni? Eu o facem, si asta la tara la bunici, in oras nu imi permiteam, mi se parea stupid sa merg sa cand colinde sau plugusorul, ma rusinam, si preferam sa stau cuminte acasa. La bunici era cu totul alt ceva, toti copii din sat mergeau la colindat sau cu plugusorul. Read more

Avem de ales? Rovinieta mai scumpa sau taxa de autostrada?

rovinieta
Share Button

rovinietaIn zile urmatoare guvernul Boc se pare ca vor discuta si poate chiar aproba legislatia referitoare la modul cum se va face taxarea autostrazilor.

Cei de la Ministerului Transporturilor si Infrastructurii au facut un studiu impreuna cu cei de la compania de consultanta Jaspers referitor la modul de taxare a autostrazilor din Romania. Read more

Veste buna, rovinieta nu se scumpeste

Share Button

Ministrul transporturilor, Anca Boagiu, ne-a dat o veste buna si a anunţat ca rovinieta va ramane la acelasi pret si anul viitor, si ca pana în momentul de fata ni nu s-a discutat macar despre o eventuala crestere a pretului pentru rovinieta. Bani stransi din rovinieta reprezinta o resursa importanta pentru CADNR, si sunt folositi pentru modernizarea si intretinerea drumurilor din Romania. Read more

Unde te informezi despre locurile unde vei calatori?

documentare pentru calatorii
Share Button

documentare pentru calatoriiNu cred ca exista un amator pasionat de calatorie care sa nu fi calcat pragul unui forum turistic sau al unui blog de calatorii. Eu de exemplu de fiecare data cand doresc sa plec in vacanta, caut informatii despre destinatia mea pe bloguri sau forumuri, si abia apoi iau o decizie definitiva, de asemenea cand nu am idei, tot de pe aceste site-uri ma inspir. Read more

Dambovita turistica

Share Button

Dambovita turistica
Eu ajung destul de rar în Târgovişte, chiar daca am şi rude în acest oraş plin de istorie, dar poate aţi dori să ştiţi căte ceva despre acest minunat târg si despre judetul Dâmboviţa dacă aveţi de gănd sa faceţi o mică drumeţie în zonă. Read more