Posterele anti-fumat pot încuraja unii adolescenți să înceapă să fumeze – studiu
Expunerea adolescenților la afișe grafice anti-fumat poate crește de fapt riscul ca unii să înceapă să fumeze, potrivit unui nou studiu RAND Corporation.
Desfășurat într-un laborator unic care reproduce un magazin de proximitate, studiul a constatat că unii adolescenți care au văzut afișe care înfățișau afișări înspăimântătoare ale bolilor cauzate de fumat au raportat de fapt că sunt mai susceptibili la fumatul de țigară după ce au văzut afișajele în timpul unei călătorii de cumpărături. .
Efectele negative au fost constatate în rândul adolescenților care, înainte de a vizualiza afișele, au declarat că sunt expuși unui anumit risc de a fuma. Afișele grafice nu par să aibă niciun efect asupra adolescenților care erau deja hotărâti să nu fumeze niciodată.
„Descoperirile noastre sunt contra-intuitive și sugerează că unele strategii anti-fumat ar putea merge prea departe”, a spus William Shadel, autorul principal al studiului și om de știință în domeniul comportamentului la RAND, o organizație de cercetare nonprofit.
Studiul este publicat online de revista Nicotine & Tobacco Research .
Majoritatea actiunilor publicitare ale industriei tutunului sunt concentrate pe punctele de vânzare cu amănuntul, cum ar fi magazinele de proximitate. Aceste puncte de vânzare sunt pline de postere pentru produse din tutun, semne pentru promoții de preț, sunt afisate țigări și alte produse din tutun, toate vizibile cand stai la casa de marcat.
Studiile indică faptul că majoritatea adolescenților vizitează locații care vând tutun aproape săptămânal, punându-i la un risc semnificativ de expunere repetată la publicitate pentru tutun. Numeroase studii au legat astfel de expuneri, creeaza atitudini mai pozitive față de fumat în rândul adolescenților.
Ca răspuns, unele jurisdicții au propus ca afișe grafice de avertizare privind țigările să fie afișate lângă peretele de alimentare cu tutun și lângă casa de marcat. New York City a impus astfel de avertismente în 2009, dar instanțele au anulat regulamentul după procese inițiate de industria tutunului.
Pentru studiul RAND, cercetătorii au cerut adolescenților să viziteze o replică a unui magazin pentru a cumpăra câteva articole. Cu aproximativ jumătate dintre adolescenți, caseta sau peretele din spatele casei de marcat afișa un poster proeminent care arăta o fotografie a unei guri bolnave și cuvintele „AVERTISMENT: Țigările provoacă cancer”.
Posterul folosit a fost extras dintre cele nouă pe care Administrația SUA pentru Alimente și Medicamente intenționase să le pună pe pachetele de țigări și a fost cel care fusese evaluat drept cea mai eficientă imagine de către adolescenți în cercetările anterioare.
Cei 441 de adolescenți cu vârsta cuprinsă între 11 și 17 ani care au participat la experimentul RAND au fost chestionați cu privire la atitudinile lor față de fumatul de țigară și au fost întrebați despre alte articole atât înainte, cât și după cumpărături. Aproximativ 5 la sută dintre participanți au raportat că au fumat anterior și aproximativ 20 la sută au fost considerați expuși riscului de a fuma țigări în viitor înainte de a vizita magazinul.
Cercetătorii spun că analiza lor a constatat că, în loc să perturbe publicitatea pentru tigari afisata la punctul de vânzare din magazinul de proximitate, afișul grafic anti-fumat părea să sporească și mai mult susceptibilitatea la fumat a adolescenților deja considerați expuși riscului de a consuma tutun în viitor.
„Este posibil ca adolescenții cu risc să fi răspuns la afișele grafice de avertizare într-o manieră defensivă, determinându-i să reducă sau să minimizeze riscurile pentru sănătate prezentate în afiș”, a spus Shadel. „Este posibil, de asemenea, ca afișele grafice să-i fi determinat pe adolescenți să-și distragă atenția către peretele de putere a tutunului, unde au fost expuși mesajelor pro-tutun”.
Cercetătorii spun că un neajuns al studiului lor este că au testat doar un afiș anti-fumat cu adolescenți și nu au experimentat cu o varietate de dimensiuni de poster sau cu o varietate mai mare de plasari în magazine.
„Descoperirile noastre sugerează că factorii de decizie politică ar trebui să fie atenți atunci când iau în considerare afișe grafice de avertizare ca parte a educației împotriva tutunului în mediile de vânzare cu amănuntul”, a spus Shadel. „Acest tip de acțiune fie necesită cercetări suplimentare, fie ar trebui să fie abandonat în favoarea unor eforturi mai bine demonstrate împotriva fumatului”.
Studiul complet il poti citi si aici
###
Sprijinul pentru studiu a fost oferit de Institutul Național al Cancerului și de Centrul FDA pentru Produse din Tutun. Alți autori ai studiului sunt Steven C. Martino, Claude Setodji, Michael Dunbar, Daniela Kusuke, Serafina Lanna și Amanda Meyer.
RAND Health este cel mai mare program independent de cercetare în domeniul sănătății, cu un portofoliu larg de cercetare care se concentrează pe costurile de îngrijire a sănătății, calitatea și pregătirea pentru sănătatea publică, printre alte subiecte.